På måndag den 30 november räknar vi med att kasta loss och segla mot Barbados. Överfarten borde bli ungefär 2800 sjömil och vi hoppas vara framme runt jul. Först sydsydväst ner mot Kap Verde för att hitta den (förhoppningsvis) stabila passadvinden och sedan västerut rakt mot Barbados.

Hur lång tid tror ni det tar? Skicka gärna en kommentar och gissa!

Om vår satellittelefon funkar kommer vi att ge rapporter om vår position några gånger under resan men den tekniken är inte alltid att lita på. Det vi däremot litar på är vår nödsändare, en EPIRB som över hela jorden kan skicka ett nödmeddelande och vår position till sjöräddningen i Göteborg. Så hör ni inget är allt bra!

Till satellittelefonen kan man ringa (vårt numer är 8816 31625623) men vi har den inte alltid på då den drar en del ström och har ganska gamla batterier. Att ringa till den kostar ca 25 kronor i minuten om man har Telia- eller Tele2-abonemang. Om man har något litet udda bolag kan det kosta upp till 100 kronor i minuten! Men det är helt gratis att skicka ett SMS från Iridums hemsida (då står 8816 redan ifyllt, lägg till 31625623) . Vi tar gärna emot glada tillrop och tips om väder och vind (vi kan inte ta ner grib-filer under resan)!

Vi har ett kontantkort i telefonen och ringer ut för ca $1,50 i minuten. Lite konstigt låter det men det funkar för det mesta.

Sedan i onsdags ligger vi i Las Palmas på Gran Canaria. Den här hamnen är en riktig lång- och längeseglarhamn. Överallt fixas det med båtarna. Säkert tio personer har varit och frågat om det finns en plats kvar över till Västindien och på anslagstavlorna sitter CV:na tätt.

Andra båtar är här sedan månader och år. De ombord jobbar antingen iland eller har verksamhet på båten, t ex syr, svetsar eller håller kurser i astronomisk navigation eller bara bor.

Senast hörde vi av oss från La Gomera, en liten lugn ö med en dramatisk natur och kristallklart vatten – åk dit!

Efter La Gomera seglade vi tillbaka till Santa Cruz på norra Teneriffa. Vi passade på ett dygn då det blåste sydligt för en gångs skull. Efter fem (!) timmar på Carrefour hade vi fått ihop tre fulla kundvagnar med mat (förutom färskvarorna) – tack och lov har de utkörningen – det hade blivit många turer med cykeln. Istället kom de ner med alla kassarna, leverans ända till relingen. Kvittot är 180 cm långt!

Förra gången vi var i Santa Cruz fick vi en rundtur på marinens segelfartyg Falken. Denna gång låg Gladan på andra sidan piren. På stan stötte vi ihop med några av befälen, bland annat läraren i navigation, när vi berättade om vår sextant fick vi en inbjudan att komma ombord. Under kvällen fick vi sextanten justerad, tränade på att ”flytta månen till horisonten” mm. Förutom de praktiska övningarna fick vi några timmars teori och en god whisky i befälsmässen! Min syn på försvaret är nu helt klart mer positiv! Föresten fick sextanten (som vi fick av Peter vid avseglarfesten) och hela Elin Alida med beröm godkänt när vi bjöd tillbaka ombord hos oss.

Nu har besättningen förstärkts med två av Ingelas syskon, Görel och Örjan, Görel är inte bara syster utan också sjuksyster och Örjan inte bara snickare utan fixar det mesta och båda har seglat långt tidigare – en toppenbesättning om jag får säga det själv.

Under överseglingen hoppas vi komma ikapp Ellevi (följ även deras blogg) som går samtidigt med Cappela (Södertäljebåten som vi bogserade in till hamnen i Bayona i Portugal, nu med fixad motor) de sticker nu i helgen. Även de har Barbados som mål.

Förra söndagen, den 22 november avgick ARCen. Över tvåhundra båtar med mål på Santa Lucia. En av de minsta båtarna var svenska Cantare som skriver blogg hela tiden.

Så nu har ni lite bloggtips tills vi hörs nästa gång.