I eftermiddags, strax före högvatten lyftes vi tillbaka i havet. Nu av den ordinarie båtlyftaren som meddelade att Elin Alida väger 22 ton (med halvfulla tankar). Det blev drygt två veckor på land. De senaste dagarna har det regnat och blåst från söder så vi valde att ligga kvar några extra dagar på land. Detta har vi fått gjort:

  • bottenmålning (slipat stålrent och epoxibehandlat runt bogpropellern
  • målat fribord och vattenlinje
  • kört ut hela ankarkättningen och knackat rost, epoximålat och målat den del av ankarboxen där vattnet samlas och lagt ner tunna slangar så att vi lättare kan få ur allt vatten
  • fixat en säkring på schacklet till ankaret
  • monterat om vindrodret
  • fettat rodret
  • bytt offeranoden på propelleraxeln (de på skrovet gjorde vi bara rent och satte tillbaka igen eftersom de fortfarande såg bra ut)
  • flyttat fluxgatekompassen som hör ihop med autopiloten till radarstolpen
  • kollat alla genomföreningar och lite annat smått och gott

Nu är vi tillbaka i sjön vilket känns väldigt skönt. Vi lade oss i gästhamnen utanpå Splendid, en svensk båt som vi av och till haft följe med sedan Farsund i Norge. Dom ska ta upp sin båt här för vintern och fortsätta seglatsen till våren.

Äntligen kan vi börja förbereda oss för avseglingen. Avslutar affärerna med hamnkontoret, tvättar däcket och fyller på vatten, cyklar iväg till supermerkadon och bunkrar för några dagars segling. När jag höll på att svabba däcket föll en stor skarv rakt ner på mitt huvud, den hade förmodligen flugit in i riggen. Vi blev nog ungefär lika rädda båda två och fågeln kanske lite mörbultad för den satt väsande kvar på däck ett bra tag innan den kravlade sig över sargen och dråsade ner i sjön.

Planen är nu att hänga på den nordliga vinden och ta oss söderut längs den Portugisiska kusten så fort som möjligt. Kanske skippar vi Madeira och går direkt på Kanarieöarna eftersom det annars finns en risk att vi hamnar i ett lågtryck med motvind.