Från St Barth är det inte långt upp till St Maarten. Vår första Holländska ö. Det är lite rörigt. Den södra delen av ön är än så länge en del av Holland men ska bli mer självständigt 10-10-10 alltså i höst vilket mycket i lokaltidningen handlar om. Nya myndigheter ska skapas och nya skatter införas. Om vi fattat det rätt är det andra öar som samtidigt i hemlighet har förhandlat med Holland om att närma sig dem (Sint Eustatius, Saba mfl) vilket kan innebära nya lagar om samkönade äktenskap, abort och dödshjälp enligt tidningen. Den norra delen är en del av Frankrike. På den södra delen är priserna i Antillergulden men alla betalar med USD. Här finns det mesta och bästa utbudet för seglare och vi åker hit främst för att byta ut våra batterier och få ytterligare hjälp med bogpropellern. Först ligger vi ute i bukten men efter några dagar flyttar vi in i lagunen. Vi ankrar med bara några centimeter vatten under kölen i denna märkliga sjö som är delad mellan länderna. Efter tre besök på skeppshandeln och mycket funderande blir det sex nya batterier. Fyra golfbilsbatterier till husbanken och två startbatterier till bogpropeller och ankarspel. Vi får ta batterierna i dingen då vi går på grund i leran när vi försöker ta båten till butiken. Tack Aura som hjälpte oss loss. En norsk båtelektriker går igen vår norska bogpropeller som nu verkar helt återställd efter ”badet” på atlanten. Bebyggelsen runt Simpson Bay är motsatsen till det tjusiga och välordnade St Bart, fult och rörigt, men de riktiga städerna Philipsburg (Holland) och Marigot (Frankrike) är fina.

Nu vänder vi söderut för att komma till Grenanda innan orkansäsongen börjar. Aura, nu med Lasse och dotter Nikolina (Pilar och Emma har flugit hem) styr mot Azorerna , på grund av trassel med autopiloten får vi ta farväl två gånger. Birgitta och Mats på Tarisa 3 gräver ner båten på franska sidan och kommer tillbaka nästa säsong. Kristina och Kristian seglar tillbaka mot Tortola på BVA lite längre norrut. Tack allihopa för trevlig samvaro!