Idag den 8:e maj (eller i morgon måndag…) räknar vi med att kasta loss och segla mot Azorerna. Överfarten borde bli ungefär 2200 sjömil och vi hoppas vara framme runt månadsskiftet maj-juni. Först går vi norrut upp mot Bermuda för att sedan svänga österut mot Azorerna. Hur lång tid tror ni det tar? Skicka gärna en kommentar och gissa!

Om vår satellittelefon funkar kommer vi att ge rapporter här på hemsidan via Christer. Men satellittelefonen är inte alltid att lita på. Det vi däremot litar på är vår nödsändare, en EPIRB, som över hela jorden kan skicka ett nödmeddelande och vår position till sjöräddningen i Göteborg. Så hör ni inget är allt bra!

Under resan kommer vi att få väderinfo av Anna som är meteorolog och Lasse som seglade över förra året och båda är också långseglare – det känns fantastiskt skönt! I den stora gruppen svenska seglare har vi gjort upp om att höras på kortvåg och VHF under resan beroende på utrustning och avstånd.

Till satellittelefonen kan man ringa (vårt nummer är 8816 31625623) men vi har den inte alltid på då den drar en del ström och har ganska gamla batterier. Att ringa till den är dyrt, men det är helt gratis att skicka ett SMS från Iridums hemsida (då står 8816 redan ifyllt, lägg till 31625623) . Vi tar gärna emot glada tillrop och korta rapporter om vad som händer i världen utanför de få kvadratmeter som vi har koll på. Vill ni prata med oss så skicka ett SMS så ringer vi upp!

Sedan ett par veckor ligger vi på St. Martin. Den här ön är ett riktig lång- och längeseglartillhåll. Överallt fixas det med båtarna. Precis som på Grenada finns ett VHF-nät på morgonen som ger väder och information och mycket rör sig runt sjöfart. Härifrån är det många som påbörjar resan över till Europa. Vissa går via Bermuda och de flesta passar liksom vi på att göra ett stopp på Azorerna. Vi känner till en handfull båtar som redan är på väg. Atinello från Järna och Unique Dream med besättning från Tyskland och USA åkte i går. I dag är det dags för Rom Jungel från Australien och oss. På tisdag planerar ett par andra svenska båtar att ge sig av. Några väntar in besättning eller ägnar dagarna åt att bunkra och fixa det sista på båten för att sedan sticka när vädret blir gynnsamt. Sedan blir det strömhopp härifrån, före maj månads slut bör de flesta ha gett sig av eftersom orkansäsongen startar då. Trots att vi förmodligen inte kommer se någon av de andra under resan känns det som en trygghet att veta att man inte är ensam där ute.

Andra båtar är här sedan månader och år. De jobbar antingen iland eller har verksamhet på båten, t ex syr, svetsar, jobbar med data eller bara bor. En del av dessa åker ner till Grenada eller Trinidad för att jobba eller semestra under orkansäsongen medan andra gör varvet över Azorerna och Kanarieöarna och sedan tillbaka till St Martin och jobbet till nästa vinter.

Många turer med jollen har det blivit för att bunkra. Vissa saker är billigare på den holländska sidan medan andra är bättre på den franska. När jungeltelegrafen rapporterar att det finns tyskt fullkornsbröd i en av affärerna åker en karavan iväg och hyllorna är snart tomma. På den mest välsorterade mataffären har vi nästan blivit kompisar med butiksvakten. Nu börjar förråden bli fulla och vi har mat så det räcker och blir över. Vi känner oss beredda för att ge oss av och ser fram emot den här seglatsen.

Tack alla kära vänner för era lyckönskningar! Vi ska försöka ta till oss av de goda råd vi fått – alla gamla käpphästar ska vi kasta överbord om vi hamnar i ett stiltjebälte, där kommer vi också få tillfälle att träna inför kommande tunnelbanefärder enligt den teknik som Steineck föreslår i inlägget ”Atlantförberedelser”.

Hej så länge och på återhörande på er sida av Atlanten! (Fast från Azorerna är det 1/3 av Atlanten kvar innan vi når Europeiska fastlandet).