I månadsskiftet november-december var det dags för den första Sverigeresan under vår längesegling. Vi skriver inte hemresa eftersom båten just nu är vårt hem. Ett skäl till att vi valt att stanna i Portugal under vintern, och till exempel inte segla över till Kanarieöarna, var för att slippa flyga för att besöka Sverige. Vi ville ta tåget av två skäl, dels av miljöskäl (som vi strax ska utveckla) och dels för att behålla känslan av att vi rest långt.

På sex månader har vi tagit oss från Stockholm till Lissabon. Vi skulle kunna vara tillbaka i Stockholm på sex timmar, men vill vi det? Försvinner inte lite av magin då? Om det bara gällde att förflytta sig mellan två platser så är att skaffa en båt och segla troligtvis det mest omständiga och kostsamma sätt man kan tänka sig.

Hur var det då att åka tåg från Lissabon till Stockholm?
Vi ligger i Marina Parque de Nações så första etappen var att gå till stationen Oriente som ligger precis bredvid vår mataffär och närmaste T-station.

Nattåget från Lissabon var ganska obekvämt då vi inte kostade på oss liggvagn utan satt hela natten. När det ljusnade hade vi nått upp till de bergiga områdena på väg mot franska gränsen. Små byar helt omgivna av berg, var och en i sin egen färg och stil. Tåget och personalen var spansk så det var buenos dias och café con leche till frukost.

Gränsstaden på den franska sidan heter Hendaye. Ett av de tydligaste tecknen på att vi var tillbaka i Frankrike var all hundskit på trottoarerna. Vi handlade lunch som vi åt utanför stationen innan vi bytte till det snabba TGV-tåget. Fast så snabbt var det verkligen inte. På tre timmar hade vi bara kommit till Bourgogne, mindre än en tredjedel av sträckan till Paris – hur ska vi hinna dit redan till klockan sex? Då tog det fart. Inte ett stopp, 315 km/h och på drygt två timmar var vi framme i Paris. Vi som är vana att segla, cykla eller promenera kände oss som från en annan tidsålder.

I Paris vräkte snön ner, men tinade så fort den nådde marken. Det går inga nattåg från Paris mot Köpenhamn längre så vi tar in på ett mycket charmigt hotell alldeles vid Île de la Cité, äter god vegetarisk mat på en kvarterskrog och sover riktigt gott i den rymliga dubbelsängen – lyx efter ett halvår i båtkoj.

Dagen därpå tänkte vi besöka Louvren och åka vidare mot Tyskland på kvällen. Men först till stationen (i Paris kommer man till en station söder om floden och åker vidare från en annan norr om floden) för att fixa platsbiljetter för sträckan Paris-Hamburg vilket inte gick att göra från Lissabon. Kvinnan i biljettluckan såg helt frågande ut.
– Idag? Till Hamburg? Det går inte! Det finns inga lediga platser förrän om tre dagar.
Efter mycket om och men lyckades vi hitta en omväg via Strasbourg. Men det innebar att det inte blev något besök på Louvren, bara att gå och hämta bagaget på hotellet och åka vidare.

Under två timmars uppehåll i Strasbourg besöker vi julmarknaden som pågår på gator och torg i innerstaden, vi får ett glas vin chaud och det är ganska mysigt att strosa runt. Så åker vi vidare mot Hamburg. Det skulle varit två byten men det andra tåget går direkt till Hamburg, så vi sitter kvar. Platsbiljetterna som vi köpt till det här tåget hade inte behövts så här hade vi kunnat sparat lite på kostnaden. Vi kommer fram efter midnatt och får tre timmar att studera nattlivet på Hamburg Hbf innan första tåget går klockan 04:30. Fyra tågbyten senare är vi i Malmö och det är lördag lunch.

Innan tåget avgår mot Stockholm hinner vi äta en god och trevlig lunch med vännerna Jonas och Marie som var på besök i Lissabon för en vecka sedan. Några timmar senare, dvs efter nära tre dygn var vi framme i Stockholm.

Vad kostar det då att ta tåget i tre dygn istället för att flyga fem timmar?
(Alla priser är för oss två tillsammans)
• Interrail-biljetter 4 600 kr
Sedan tillkommer:
• Sittplats på nattåget Lissabon-Hendaye 140 kr
• Platsbiljetter på TGV Hendaye-Paris 400 kr
• Platsbiljetter Paris-Strassbourg 400 kr
• Platsbiljetter Mannhiem -Hamburg 280 kr
• Platsbiljetter Malmö-Stockholm 150 kr
Kostnad för tågresor totalt cirka 6 000 kr
Vi kunde använda Interrailbiljetten för en ytterligare resa var i Sverige. Här kan vi säga att vi sparar cirka 500 kronor.

Flygbiljetter kan vi hitta för runt tusen kronor för oss två.

Totalt blir det alltså sex gånger så dyrt att ta tåget som att flyga.

Hur stor var då miljönyttan med att ta tåget? Enligt sajten Ecopassenger var CO2 utsläppet 175 kg för tåget jämfört med 1 247 kg om vi tagit flyget, dvs sju gånger mer för flyget.
Sex gånger så dyrt men sju gånger bättre för miljön, alltså lönade det sig – kan man räkna så?

Att klimatkompensera skulle kosta oss 500 kronor enligt sajten Tricorona. Är det ett sätt att köpa sig rent samvete eller är det verkligen en del av lösning på klimatkrisen?

Var och en får förstås göra sin egen kalkyl utifrån sina egna förutsättningar, men vi ångrar inte att vi tog tåget den här gången. Vi får se hur det blir i framtiden när vi ska resa till och från båten.

Skriv gärna hur ni tänker och vilka val ni gör i en kommentar till det här inlägget.