Nu är det äntligen dags att åka till Galicien och Elin Alida. Planen är att segla tillbaka till Stockholm under sommarhalvåret (men om du läser vår slogan så förstår du att vi inte vill lova för mycket). Hur som helst börjar seglingen med själva resan till båten vilken vi tänkte skriva om nu.

 

Vi var i god tid till Stockholms Central och eftersom vi har 1 klass Interrailkort har vi tillgång till loungen. Där passar vi på att utnyttja en halvtimme att sjunka ner i en fåtölj med lite gratis sallad och juice högt ovanför bruset i centralhallen.

Första etappen av resan, från Stockholm till Hamburg, åker vi med SJ:s nya EuroNight och har liggvagn. Vi har gjort samma sträcka tidigare med Snälltåget, men då med sittplats. Resan i sittvagn funkade för oss, vi kunde sova ganska bra men vaknade många gånger och var lite möra efteråt. Snälltåget hade sämre vagnar med trasiga toaletter och kändes väldigt slitet. SJ:s vagnar är också gamla men helt okej och det är klart att sömnen blev bättre när vi fick krypa ner mellan lakan.

Ett första spänningsmoment är att Ingela är bokad som man då mix-kupéerna var slutsålda. I Facebookgruppen Tågsemester har vi läst om några som nästan blivit avslängda pga ”fel kön”. Vi har också hört oss för via SJ-vänner och fått mer lugnande besked. Det visade sig att ombordarna på vårt tåg var helt ointresserade av Ingelas kön, och det gällde även medpassagerarna i vår kupé. 

Tåget rör sig långsamt söderut och vi får stanna till flera gånger för att släppa fram snabbare tåg. Vi lämnar Malmö före midnatt, ca en timme sena. Till Hamburg kommer vi tjugo över sex istället för 06:01. Vi har förberett oss på ev försening och har flera alternativ för den fortsatta resan. Vi väljer att ta ett snabbtåg till Fulda kl 07:01, sträcka på benen en halvtimme och sedan åka vidare till Frankfurt istället för att vänta en och halv timme i morgonkylan på Hamburg Hbf. Trots det hinner vi både en snabb fika och ta den klassiska bilden med Philips-reklamen i bakgrunden.

I Fulda har vi kört ikapp våren, här blommar magnolian, körsbärsträd och tulpaner. Vi har en knapp timme här och hinner till en park vi hittat på Google map på lagom promenadavstånd från stationen och vi hinner också komplettera matsäcken så att vi ska klara oss till Frankrike.

Vi åker snabbt söderut och träden och fälten utanför tågfönstret blir allt grönare och gulare, till och med rapsen blommar här.

 En timme på ett snabbtåg mot München tar oss till Frankfurt där vi byter till tåget mot Zürich i Schweiz, men vi går av i Basel SBB precis efter gränsen – Tyskland avklarat snabbt och effektivt. Vi passar på att utnyttja varje tågbyte till att röra på oss och också se så mycket vi hinner i närheten av stationerna och blir bara mer och mer intresserade av länderna och städerna vi passerar.

Schweiz går som oftast snabbt och smidigt, i Biel finns tid för en kort promenad där vi ser en gammal träbro och hinner bli nyfikna på den här staden. Två byten och vi är framme i Genève där vi ska göra dagens sista byte till tåget mot Lyon. Pensionsreformen i Frankrike står fortfarande och väger och vi möts av ett strejk-inställt tåg. Men en kvart efter tågets avgångstid sitter vi på en ersättningsbuss och kommer till Lyon på samma tid som tåget hade tagit. I kön till bussen passar vi på att boka hotellrum, 29 timmar efter att vi lämnat Stockholm rasar vi säng – vi är i Frankrike!

Efter en god natts sömn och en rejäl frukost går vi till stationen och planen är att ta oss till Banyuls-sur-Mer idag. På informationen säger dom att våra tåg ska gå enligt tidtabell. Vi går upp på perongen och tåget kommer in i tid, men döm om vår förvåning då informationstavlan ändras och det står en helt annan destination på displayen. Alla resenärer rusar och trängs ner till avgångshallen där dom stora informationstavlorna sitter. Strax kommer vårt tåg upp och det skulle gå från samma perrong vi just kommit ner ifrån, men det andra spåret. Bara att vända tvärt om och trängas uppför samma trappa igen.

I Avignon hade vi en knapp timmes stopp så vi köpte mackor som vi åt i en park med blommande träd och vårystra barn, men vi hann inte till bron och påvepalatset den här gången.

Nästa tåg tog oss till Narbonne som vi inte besökt förut. Här hade vi lite längre tid och hann se kvarteren runt katedralen, mycket charmigt och katedralen var väldigt intressant, byggd som en rysk dock i flera lager, sliten men vacker och sympatiskt nog inget inträde.

Sista etappen gick utan problem hela vägen till Banyuls-sur-Mer. Här stannar vi några dagar i vännen Jans trevliga Maison Hugo för att pusta ut och vandra.

När man reser med tåg ser man hur landskapet förändras och med interrailkort kan man följa impulsen att välja en annan väg eller kliva av (frivilligt eller ej) och uppleva en stad man inte kände till.